Fikk brått så veldig lyst på en gammel klassiker som er kjempegod. Veldig fin og servere som en hyggelig rett til aftens eller som mat på en venninnekveld 😀 Den kan lages på forhånd og kun varmes forsiktig opp rett før servering.
Smelt smøret forsiktig i en kjele, rør inn hvetemel. Spe forsiktig med litt og litt melk mens mens du rører du hele tiden. La koke opp mellom hver gang du sper med melk. Fortsett og spe til sausen er god og tykk. Når konsistensen er bra lar du sausen koke i 10 min +. Dette er viktig for å fjerne mel smak. Smak til med salt pepper og sennep. Når sausen er ferdig tilsetter du 1 fiskepudding stor skåret i terninger. En stor pose blomkålblanding som har fått et oppkok og er silet av. 1 boks asparges topper avrent. Kok opp og rør forsiktig i stuingen. Anrett stuingen i terteskjell. Topp med pillede reker, karri og vårløk 😋
I det siste har det florert på nettet med bakt potet, samt at jeg føler alle spiser det for tiden. Måtte prøve meg på min egen vri da. Det ble en smakseksplosjon.
Jeg lagde små boller med tilbehørene, så det ble litt sånn «taco» servering. Da kan alle ta det de selv liker. Lagde en nydelig saus som vi brukte i stedet for rømme. Også lagde jeg eget kryddersmør. Det ble helt nydelig 😀 så dette er ikke siste gangen.
BAKT POTET MED MYE TILBEHØR
1 stor bakepotet til hver
Olivenolje med hvitløk
Havsalt
Sett ovnen på 220 grader. Finn frem en ildfast form som du får alle potetene ved siden av hverandre oppi. Dekk bunnen med ca 1 cm havsalt. Legg potene oppå, stikk ca 5-6 ganger med gaffel rundt på toppen av hver potet. Sett potetene inn i midten av ovnen ca 30 minutter. Ta ut formen og hell en liten klunk av oljen på hver potet. Bak ferdig i ca 1 1/2 time til.
Mens potetene sto i ovnen lagde jeg kryddersmør og sausen.
KRYDDERSMØR
250 gr romtemperert meierismør
3 ts hoff grillkrydder
5 fedd finhakket hvitløk
1 ts paprika krydder
Ta alle ingrediensene i en bolle og bland det godt.
SAUS TIL BAKT POTET
1/2 beger seterrømme
Like mye majones
2 ts sukker
2 ts sitronsaft
4 hvitløksfedd, finhakket
2 ts grovkvernet pepper
Ha alle ingrediensene i en bolle, rør sammen og bland godt.
Potene kuttes i kryss på toppen, legg oppi en god klatt kryddersmør, ha på sausen. Vi hadde skinke, sprøstekt bacon, revet ost, mais, finkuttet vårløk og hoff grillkrydder.
Her kan man bruke absolutt alt av det man liker aller best.
Her går det i forkjølelse om dagen og da kjeder jeg meg raskt.
Jeg var en tur på butikken og de hadde nedpriset fløte pga av dårlig dato. Kjøpte en del bokser fordi jeg hadde lyst til å lage smør, og det ble kjempegodt!
Ha fløten og rømmen i kjøkkenmaskinen og pisk dette godt. Når det har blitt krem pisker du deg bare videre. Etter ca 7-8 minutter ble det brått mye væske og smør i bollen. Da tok jeg opp smøret og krøstet kinnemelka ( som væska heter ) godt ut av smøret. Så tok jeg smøret i en bolle med rent kaldt vann og vasket smøret godt, gjentok dette 3 ganger. Hadde smøret i en ren tørr bolle etter og ha krøstet ut så mye vann som mulig. Så kvernet jeg over litt salt. Saltet gir god smak samt at det konserverer smøret. Knar dette godt inn. Her har man utallige muligheter til å lage ulike typer urter man tilsetter. Så la jeg smøret i en tett boks og oppbevarer det i kjøleskapet.
Videre tenkte jeg på hva jeg skulle bruke kinnemelka til. Manne nå min er jo kjempeglad i saftige luftige skolebrød. Så jeg prøver….
SKOLEBRØD
4 dl kinnemelk
1 pose tørrgjær
75 gr sukker
2 ts kardemomme
1 egg
hvetemel
50 gr. smør, av det jeg hadde laget
vaniljekrem
melis
kokos
Varmet ikke opp kinnemelka men tilsatte gjær, sukker, kardemomme, egg og litt og litt hvetemel, har oppi hvetemel til deigen slipper bollen. Så tilsetter jeg smøret i små biter. Lar kjøkkenmaskinen elte i ca 10 minutter. Heve 2 timer. Så satte jeg boller på bakebrett og hevet i ca 30 min til. Klemmer ut en god grop i hver bolle og har rikelig med vaniljekrem i. Steker de på 220 g i ca 15 minutter. Sjekk fargen, de må være gylne. Avkjøles og pyntes med melis og kokos.
Mannen min sa at han aldri hadde smakt så gode hjemmelaga skolebrød.
Nå på nyåret tar jo de fleste litt «tak» i ting etter en hard desember. Vi er ikke noe bedre enn det vi heller. I dag var det i tillegg veldig kaldt ute, så hva passer vel bedre enn en varmende, kalorifattig, mettende, nydelig suppe? Jeg starter med å blande kyllingkjøttdeigen med krydder. Her kan du egentlig tilsette hva du vil, men mine ble som følger…
KYLLINGBOLLER
400 g kylling kjøttdeig uten salt og vann
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
2 hvitløksfedd finkuttet
1/2 ts chili explotion
1 liten ss potetmel
Alt blandes godt sammen i en bolle.
Så starter jeg på suppen.
GRØNNSAKSSUPPE
1 gul løk, finkuttes
5 poteter
4 gulrøtter
1 liten kålrot
1/2 sellerirot
1 persillerot
1 1/2 purre
1 ss kruspersille
4 ss grønnsaks eller kylling fond
1 1/2 liter vann
salt
pepper
Løken «freses» til den blir blank i kjelen i litt smør. Så tilsetter jeg vannet og fond, tilsetter gulrot, sellerirot, persillerot og kålrot som er kuttet i terninger. Kok opp og la koke i ca 15 minutter. Så former jeg små kyllingboller med dessertskje, og slipper oppi suppa som putrer rolig. Har i finkuttet purre og persille. Jeg brukte tørket persille. Putrer videre i 15 minutter. Smak til med salt og pepper.
Server rykende varm med godt knekkebrød eller gris’dor.
Ble besøk av barnebarn, sønn og svigerdatter i dag. Tenkte lage noe skikkelig husmannskost, som de unge ikke alltid lager. Valget falt på kjøttkaker. Og dette falt i smak 😀
Dessert i dag ble freia sjokoladepudding med vaniljesaus som jeg kokte i går.
KJØTTKAKER
4 porsjoner
600 gr kjøttdeig
3/4 finkuttet løk
1 1/2 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 ts ingefær
1/2 ts muskat
1 egg
2 dl melk
3 ss potetsmel
Bland alle ingrediensene veldig godt med en kjøkkenmaskin. Stek kjøttkaker i panne med litt smør. Når de er gjennomstekte, legg til side. Hell litt vann i panna og kok ut, hell over i kjele til saus.
SAUS TIL KJØTTKAKER
Avkok fra stekepanna
Fond, oksebuljong og vann
Redning
Dijon sennep
Geitost
Salt
Pepper
Evt en liten fløteskvett
Sukkerkulør
Ha væske og buljong i kjele og kok opp. Når det koker rør inn redning til passe tykkelse. Smak til med bittelitt sennep, salt og pepper. Geitost og sukkerkulør. Kok i et minutt. Legg de ferdige kjøttkakene oppi.
ERTESTUING, LETTVINT
Tørre erter på boks
Smør
Tøm laken av ertene og ha de over i en kjele, tilsett et par ss smør. Kok opp. Stapp erter og smør med en stapper.
En regnfylt sommerdag var det i dag. Etter en lang skogstur med hunden, hadde jeg nesten høstfølelse. Dermed falt valget på en «høstete» middag i dag.
FLESK OG DUPPE
1 pk lettsaltet sideflesk stekes godt og sprøtt i panna. Om det ikke er mye fett på flesket må du kanskje ha litt smør i panna. Vi liker det godt stekt så det blir sprøtt. Mengde etter hva familien trenger. Om det er mange som skal ha kan man også steke det på ei plate i stekovnen. Gjerne med grillelementet på. Jeg gjør det med bacon også. Men som sagt i dag tok jeg det i stekepanna. For hver gang jeg hadde stekt en panne, helte jeg fettet/smøret i en kjele. Dette bruker jeg til hvit saus.
I fettet etter stekingen tilsetter du løk og hvetemel. La dette bli varmt så det bobler. Spe med melken mens du rører hele tiden. Reguler evt melkmengden etter hvor tykk du liker sausen. Kok opp, og la putre i allefall 10 minutter. Rør om med jevne mellomrom. Ha i dijonsennep og salt.
Jeg serverte i dag med nypoteter, ny kål og kokte gulrøtter.
Er litt i tåka, hva skal vi ha til middag i dag, om dagen. Har lyst på noe godt, men finner ikke helt ut hva. Prøver også og lure i oss litt mer grønnsaker enn vi vanligvis spiser. Det syntes jeg ofte er enklere om man lager gryterettter, eller ovnsretter. I dag tok jeg utgangspunkt i en pakke kjøttdeig, og endte med noe som ligner en Shepherd’s pie, men som ikke er det. I en Shepherd’s pie, bruker man jo egentlig lammekjøttdeig, jeg brukte kun kjøttdeig. Man bruker også vanligvis potetmos, jeg lagde en blanding av potetmos og rotmos. Denne er også ypperlig til å få i barna mere grønnsaker. Kjempegodt og enkelt ble det!
Rens og kutt løk og hvitløk i biter, ha det i ei gryte med litt smør. Stek til blankt. Ha i oppkuttet bacon, stek det videre til baconet har fått farge. Tilsett så kjøttdeig og stek dette brunt, tilsett oregano, salt og pepper. Når kjøttdeigen er stekt, ha i tomatpureen, la dette syde et par minutter. Tilsett buljong og tomatboksene. La koke ca 10 minutter.
ROTMOS
Denne lønner det seg og starte med.
6 poteter
3 gulrøtter
1/2 kålrot
50 g smør ( kan ta litt mindre )
1/2 dl melk
2 ss creme fraiche
salt
pepper
Skrell og kutt potet, gulrot og kålrot i terninger, kok i lettsaltet vann til møre. Når det er kokt, hell av vannet. Stapp de med smør, melk og creme fraiche. Spe med mer melk om konsistensen er for hard. Rør inn salt og pepper til det smaker godt. Husk ikke for salt.
Legg kjøttsausen i en ildfast form. Topp med rotmosen. Legg på ost, jeg brukte norvegia. Gratiner i ovnen på 220 grade ca 30 minutter. I mens maten er i ovnen, lager du coleslaw.
COLESLAW
1/2 nykål, finsnittes
3 gulrøtter, raspes
kanda super dressing
1 ss honning
1 klype salt
1 klype pepper
Bland kål og gulrot i en bolle. Ha på honning. Rør godt rundt. Ha på dressing, til passe konsistens, viktig å blande godt. Salt og pepper skal i og rør dette inn.
I dag ble jeg inspirert av Wenche i God Morgen Norge… men jeg lagde det med min egen vri. De ble ganske så gode. Denne porsjonen holder til 5 personer.
KÅLRULETTER
400 gr kjøttdeig
200 gr medisterfarse
10 – 12 hodekål blader
1 1/2 ts salt
1 ts pepper
1/2 ts allehånde
1/2 ts muskat
1/2 ts ingefær
1 egg
2 dl melk
1 1/2 ss potetmel
Bland alt utenom kålblader i en kjøkkenmaskin. Massen skal bli som en farse. Ta av et og et kålblader og kok de 2-3 minutter i vann. Ta de ut og skyll de i kaldt vann. Kutt et trekantsnitt der hvor stilken er tykkest. ( glemte og ta bilde )
Legg en kjøttkake på hvert kålblad og pakk å rull den inn. Legges over i ildfast form. Ta ca 1/2 dl vann med bittelitt buljongpulver rørt ut i og hell i formen. Dekk med aluminiumsfolie og stek det i ovnen på 190 grader i 25 minutter.
HVIT SAUS MED EN VRI
7,5 dl melk
1/2 dl hvit maisenna
1/2 løk
1 ss smør
2 ss tørket gressløk
1 ts sukker
1 ss bergbys søt sennep
1 ts salt
1/2 ts hvit pepper
Smelt smør i en kjele. Tilsett veldig finkuttet løk. Fres til løken er blank og myk. Rør ut maisenna i kald melk, tilsett dette i kjelen. Kok opp. Rør jevnt mens det koker et par minutter. Tilsett sennep, sukker, salt, pepper og gressløk. Når kålrulettene er ferdig kan du og tilsette noe av væsken fra den ildfaste formen om sausen er litt tykk.
Jeg serverte dette med kokte poteter og kokte gulrøtter.