SYNDIG PIZZAPAI

Fysen. Kjempefysen. Litt sånn dagen derpå. Hadde litt lyst på pizza, men kanskje med en liten vri… prøvde noe nytt og det ble 😍

SYNDIG PIZZAPAI

DEIG

4 dl lunkent vann

2 ss olivenolje

1 ss honning

1 pk tørrgjær

1 1/2 ts salt

Ca 7 dl hvetemel

Varm vannet til litt over kroppstemperatur. Ha vannet i en bolle på en kjøkkenmaskin. Tilsett salt, olivenolje, honning og tørrgjær.
Rør inn hvetemel litt etter litt og når deigen begynner å bli fast sett på elting. Tilsett mel til deigen akkurat slipper bollen. Elt i 10 min.
sett til heving ca en halvtime.
I mellomtiden kan du lage fyllet

FYLL

1 løk finhakket

3 fedd hvitløk finhakket

1 1/2 pakke pepperoni, del skivene i to

1 pk smårettskinke

2 kyllingfileter i terninger

3 ts gastromatkrydder

1 chili om du ønsker litt sting

2 ss tomatpuré

1/2 flaske mutti passata

Ha litt olje i en kjele og fres løk og hvitløken evt chili til det blir blankt. Tilsett kyllingfilet og stek denne litt. Tilsett krydder.
Tilsett skinke, og pepperoni.
Ha i tomatpuré og la denne frese litt sammen med det andre. Så har du i passataen. Kok opp og la koke inn ca 5 min.

Riv 450 gr Jarlsberg ost og

100 gr ridderost

 

Smør en rund kakeform og ta 2/3 av deigen kjevle til en runding og dekk bunn og sider i kakeformen. Deigen må helt oppå kanten på formen.
Dekk deigen med et lag ost. Så et lag med kjøttfyllet, så ost og kjøtt lagvis til formen er full. Ta resten av deigen og kjevle et rundt lokk. Dekk toppen av paien med dette. Klem lokket sammen med kantene. Stikk en del hull i lokket med en gaffel. Og fjern overflødig deig.
stek på 180 grader varmluft i 45 minutter. La paien stå og hvile i 10 min før du deler den opp.
Lag gjerne en enkel salat ved siden av.

 

 

 

 

 

 

SMØR OG SKOLEBRØD

Her går det i forkjølelse om dagen og da kjeder jeg meg raskt.

Jeg var en tur på butikken og de hadde nedpriset fløte pga av dårlig dato. Kjøpte en del bokser fordi jeg hadde lyst til å lage smør, og det ble kjempegodt!

SMØR

4 x 3 dl kremfløte

1 boks seterrømme

litt kvernet salt

Ha fløten og rømmen i kjøkkenmaskinen og pisk dette godt. Når det har blitt krem pisker du deg bare videre.
Etter ca 7-8 minutter ble det brått mye væske og smør i bollen. Da tok jeg opp smøret og krøstet kinnemelka ( som væska heter ) godt ut av smøret.
Så tok jeg smøret i en bolle med rent kaldt  vann og vasket smøret godt, gjentok dette 3 ganger. Hadde smøret i en ren tørr bolle etter og ha krøstet ut så mye vann som mulig.
Så kvernet jeg over litt salt. Saltet gir god smak samt at det konserverer smøret. Knar dette godt inn.
Her har man utallige muligheter til å lage ulike typer urter man tilsetter.
Så la jeg smøret i en tett boks og oppbevarer det i kjøleskapet.

Videre tenkte jeg på hva jeg skulle bruke kinnemelka til. Manne nå min er jo kjempeglad i saftige luftige skolebrød. Så jeg prøver….

SKOLEBRØD

4 dl kinnemelk

1 pose tørrgjær

75 gr sukker

2 ts kardemomme

1 egg

hvetemel

50 gr. smør, av det jeg hadde laget

vaniljekrem

melis

kokos

Varmet ikke opp kinnemelka men tilsatte gjær, sukker, kardemomme, egg og litt og litt hvetemel, har oppi hvetemel til deigen slipper bollen. Så tilsetter jeg smøret i små biter.
Lar kjøkkenmaskinen elte i ca 10 minutter.
Heve 2 timer.
Så satte jeg boller på bakebrett og hevet i ca 30 min til.
Klemmer ut en god grop i hver bolle og har rikelig med vaniljekrem i.
Steker de på 220 g i ca 15 minutter. Sjekk fargen, de må være gylne.
Avkjøles og pyntes med melis og kokos.

Mannen min sa at han aldri hadde smakt så gode hjemmelaga skolebrød.

Nydelige enkle speltbrød

SpeltbrødI dag har jeg bakt et nydelig og meget enkelt speltbrød. Vi er veldig glad i brød som metter godt og syntes ofte at “butikkbrød” er mye luft og ikke metter skikkelig uten at man må spise mange brødskiver. Jeg og mannen spiser dette daglig nå, og har gjort det over en lengre periode. Brødet er like godt som et brød fra bakeren, og metter veldig godt. Det er helt uten elting og sitter godt sammen. Holder seg i flere dager. Vi er jo bare to stk så jeg pleier og fryse halve brødet. Noen ganger lager jeg dobbel porsjon og legger 3 halve i fryseren.

SPELTBRØD

1/2 liter vann, kaldt

1 ts. salt

1 ts. tørrgjær

3 ss. chiafrø

250 gr. sammalt speltmel grovmalt fullkorn

250 gr. siktet speltmel finmalt

 

Rør alt sammen, sett tildekket på benken til morgenen etter.

Kle en brødform med bakepapir, eller gjør som meg bruk non stick former, hell deigen oppi formen. Strø brødet med solsikkekjerner, om du ønsker.

Her har jeg doblet porsjonen. Slik at jeg legge 3 halve brød i fryseren, og vi har et halvt vi bruker nå.

Stek brødet i 1 time på 200 grader. Løft brødet ut av formen med bakepapiret. Sett brødet inn i ovnen på stekebrettet og la det stå 15 min til.

Avkjøl og nyt !