KYLLINGGRYTE

I dag har vi en skikkelig innedag i påsken. Det regner veldig her i dag og siden vi har vært litt på «farten» i det siste er det deilig å roe ned litt. Jeg har startet å lese krim av Anne Holt, Tolv utemte hester, den virke bra så langt.

Så ble det litt sånn, hva skal vi finne på til middag?? Jeg hadde en rå kylling på ca 2 kilo og tenkte jeg måtte finne på noe med den.
En gang fikk vi servert ei kyllinggryte av ei dame som heter Frøydis som smakte utrolig godt, så jeg prøvde meg på noe i nærheten. Den ble ganske så god, mannen skrøyt i allefall veldig 😀

KYLLINGGRYTE ALA FRØYDIS

1 rå kylling

kraften etter koking av skrog

redning, evt smør og hvetemel

litt brunost

litt soyasaus

1 stor boks mais

salt

pepper

grillkrydder

aromat

gastromat

litt brunost

litt fløte

 

1 rå kylling, gnidd inn med grillkrydder, aromatisk og gastromat. Jeg bruker en del krydder her. Stekes i ovnen, eller airfryer om du er dreven på det. Jeg stekte min i ovnen på 200 grader i 2 timer, i ildfast form dekket med aluminiumsfolie. Avkjøles. Plukker fra hverandre kjøttet og har strimler i ulik størrelse. Skinn og skrog koker jeg i vann ca 40 minutter. Har på vann så det akkurat dekker skroget.  Sil av kraften. Kaster beinrester og skinn.
Hadde kraften i ei gryte og brukte brun redning for sausen. Går fint ann og fjerne øverste laget med fett slik at sausen ikke blir så feit. Går også fint å brune smør og mel i gryta og spe med kraften for brun saus.
Jeg tilsatte en liten fløteskvett, litt brunost, litt mer av de samme krydrene jeg hadde på kyllingen og litt salt. En liten skvett soyasaus og litt søt sennep.

Når du har smakt til og er fornøyd med sausen, ha i kylling og mais. Her går det også ann og tilføre andre grønnsaker. La koke «sammen» litt.
Jeg serverte med ris og ferdige «kaker» av gratinerte poteter og brokkoli.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg